FAQ

Ofta ställda frågor

 

(Klicka/tryck på ett ämne för att komma direkt till det)

 

Om SolarCamp

Vad är er adress?

Vad är er e-postadress?

Har ni en fysisk butik?

Mer om oss

 

Frakt, betalning, rabatter och erbjudanden

Frakt

Betalning

Rabatter och erbjudanden

 

Garanti, ångerrätt och retur

Hur länge är garantitiden?

Hur fungerar min ångerrätt ?

Reklamation

Hur skickar jag mitt paket i retur?

Vem betalar frakten vid retur?

 

Lampor

Val av lampor

Uppsättning av lampor

Min lampa fungerar inte!

 

Tekniska frågor

Hur länge lyser lamporna?

Kan lamporna också användas på vintern?

Laddar lampan även när den står på off?

Kan lamporna överladdas?

Hur fungerar solcellslampor?

Har ni lampor med ett varmvitt ljus?

IP, Watt, Lux, Lumen, Kelvin m.m.

 

Fontän

Val av fontän

Uppsättning av fontän

 

Laddare och powerbanks

Användning och val av laddare och powerbank

Mycket mera om ström

 

Datasäkerhet

Dataansvar

Insamling av personuppgifter

Vidarebefordring av personuppgifter

Insikt i personuppgifter m.m..

Cookies

Loggning och statistik

Nyhetsbrev och personuppgifter

 

Annat

Om du har andra frågor är du välkommen att kontakta SolarCamp per e-post: [email protected]  

 

 

 

 

- - - Svar - - -

 

 

 

 

Om SolarCamp

 

Vad är er adress?

 

Generella upplysningar

SolarCamp ApS, CVR: 41170336

Knudshovedvej 49

5800 Nyborg

Denmark

 

Lageradress / Adress till returnering av varor

Scan Global Logistics AB

c/o SolarCamp ApS

Stenbrovägen 5

253 68 Helsingborg

Sweden

 

Vad är er e-postadress?

[email protected]

 

Har ni en fysisk butik?

SolarCamp är endast en webbshop med ett låst lager och det är därför inte möjligt att komma förbi för att se eller hämta produkter.

 

Mer om oss

SolarCamp skapades 2013, baserat på interesse för grön energi och ny teknologi och en önskan om att hjälpa bägge dessa fram. Företaget erbjuder en serie innovativa, solcellsbaserade lösningar inom områdena: belysning, bärbar ström, fontäner och andra former för dekoration. Många av dessa lösningar kan ersätta konventionella produkter inom samma kategorier och därmed sänka el-förbruket, öka medvetenheten om alternativa lösningar och - i många tillfällen - göra det betydligt lättare och billigare att uppnå samma resultat - t.ex. genom att undgå att behöva gräva för kablar. 

Vår mission är att medverka till att driva utvecklingen av nya, innovativa lösningar inom solcellsområdet framåt och förbättra de som redan existerar. Solceller erbjuder i teorin många tilltalande alternativ, men tyvärr är många produkter antagligen huvudsakligt designade för att kunna fungera tillfredsställande på platser söderut eller så är de bara dåligt designade och fungerar av den orsaken långt från optimalt i Sverige.

Det vill vi gärna bidra till att ändra på. Eftersom SolarCamp är ett relativt litet företag, går det dock med små steg framåt och tar därför lite tid. Varje år rör vi oss dock säkert framåt och är, i samarbete med diverse tillverkare, med till att utveckla bättre produkter med större solpaneler, energisparande funktioner, mer effektiva LED-lampro och många fler saker - med målet att kunna erbjuda ett urval av produkter som fungerar i Serige och vid många tillfällen hela året runt. 

Detta vill med tiden hjälpa att ändra det rätt usla ryktet som exempelvis solcellsbelysning har fått, tack vare de billiga solcellslamporna som många har erfarenhet med från dagligvaruhandeln och som ju tyvärr inte klarar sig bra i svenska väderförhållanden. I förlängningen av detta kommer bättre omtalanden och rykte förhoppningsvis leda till en mer positiv inställning, i förhållande till vad solcellsteknologin kan erbjuda - och så öppnas dörren till en tid där solpaneler i högre grad kommer att övervägas som en relevant lösning, där standarden är högre så alla tillverkare inom området kan följa med utvecklingen för att fortsatt vara relevanta, vilket förhoppningsvis leder till ett större urval av produkter av hög kvalitet, som också fungerar i den nordiska vintern. 

 

Genom att erbjuda solcellsbaserade lösningar som är designade för att kunna ersätta exempelvis normala gamla laddare och utomhusbelysning, (som får ström från vägguttaget), hoppas vi därmed också att kunna medverka till den gröna omställningen, kulturen och tankesättet inom området. 

 

 

Frakt, betalning, rabatter och erbjudanden

 

Frakt

Kan beställningar hämtas på er adress?

SolarCamp är endast en webbshop med ett låst lager och det är därför inte möjligt att komma förbi för att se eller hämta produkter.

 

Kan jeg se varorna fysisk innan köp?

SolarCamp är endast en webbshop med ett låst lager och det är därför inte möjligt att komma förbi för att se eller hämta produkter.

 

Finns det "track-and-trace" nummer på paketet?

Efter din bestilling kommer du att få sändningsnummer, (track-and-trace/spårningsnummer), skickat till dig per e-post efter att paketet har skickats från lagret. Du kan använda detta nummer på GLS/Brings webbplats, där det är möjligt att spåra och följa paketets resa.

Om det har gått mer än två vardagar och du fortfarande inte har mottagit detta e-postmeddelande med sändningsnumret, kontakta oss då per e-post: [email protected] - så ska vi se på vad som hänt.

 

Hur fungerar frakten?

Leverans direkt till din adress med BRING. Om du inte är hemma, levereras paketet till ett utlämningsställe nära dig.

 

Betalning

Hur beställer jag via EAN-nummer?

Det går mycket bra att betala via EAN nummer. Du uppger blott ditt EAN-nummer på beställningsidan.

Om det uppstår problem, är du också mycket välkommen att skriva till oss på e-post: [email protected] - och berätta vilka produkter du önskar samt ditt EAN-nummer.

 

Kan jag beställa via faktura/organisationsnummer?

Om det är ett företag som är betalaren, upplyser du bara ditt organisationsnummer. Du är också mycket välkommen att kontakta oss per e-post: [email protected] - och i meddelandet berätta vilka produkter du önskar samt ditt organisationsnummer, och så tar vi fram en faktura och skickar varorna i samband med betalningen.

 

 

Rabatter och erbjudanden

Hur kan jag få rabatt?

Du kan utan problem få rabatt på dina köp! När du tittar på en specifik produkt kommer du vid många tillfällen, under prisuppgiften, se olika mängdrabatter vid köp av t.ex. 3, 5, 10 eller 20 st.

Rabatten stiger ju högre antal du köper, till en viss gräns. Om du har särskilt stora köp i tankarna – altså ett mycket högre antal än den högst angivna mängdrabatten, är du mycket välkommen att kontakta oss per e-post: [email protected]  - för att få ett erbjudande.

Vi tar dessutom löpande fram nya erbjudande på olika produkter. Om du är interesserad i att höra om kampanjer, tävlingar, rabattkuponger och diverse erbjudanden, kan du med fördel prenumerera på vårt nyhetsbrev och följa vår Facebook- och Instragram-sida.

 

När har ni erbjudanden?

Vi har löpande nya erbjudanden på olika produkter. Om du är interesserad i att höra om när det är aktuellt erbjudande, är du mycket välkommen att registrera dig till vårt nyhetsbrev här nederst på sidan. I nyhetsbreven berättar vi både om erbjudanden och nya produkter.

 

Håller ni BlackFriday?

Vi håller självklart BlackFriday!

 

Finns det januari-rea?

Ja, vi håller normalt januari-rea de två första veckorna i januari!

 

 

Garanti, ångerrätt och retur

 

Hur länge är garantiperioden?

Vi har 2 års garanti på alla produkter.

 

Hur fungerar min ångerrätt?

Du har 14 dagars full returrätt på varor som är köpt i vår webbshop. Perioden räknas från den dag du mottager beställningen. Returrätten gäller inte leveranskostnader. Ångrar du dig, ska du rapportera det till oss senast 14 dagar efter köpet och därefter är det en tidsfrist på 14 dagar till det att varorna är hos oss.

Du kontaktar oss per e-post på: [email protected]. I meddelandet ska du tydligt göra oss uppmärksamma på att du önskar att använda din ångerrätt. Beställningens fulla pris exklusive potentiella fraktavgifter återbetalas till kundens konto vid mottagandet av returen.

 

Om provning av varor

Du har ansvaret för eventuella försämringar av varans värde som kan ske vid en annan hantering, än vad som är nödvändigt för att fastslå varans art, egenskaper och sättet den fungerar på. Med andra ord - du kan prova varan på samma sätt som om du provade den i en fysisk butik.

Om varan är provad utöver det som vi beskrivit här ovanför betraktar vi den som använd, vilket betyder att det vid ångrat köp endast kan fås en del eller inget av beloppet i retur, beroende på varans handelsmässiga värde. 

 

Reklamation

SolarCamp tillämpar, i enlighet med svensk handelslagstiftning, 3 års reklamationsrätt på fabrikations- och materialfel, (saknade delar), räknat från faktureringsdatumet. Garantitiden för batterier är endast 1 år och det är därefter kundens eget ansvar att byta ut batterierna om de blir slitna.

Dessutom däcker reklamationsrätten inte fel, skador eller slitage, direkt eller som uppstår indirekt som följd av fel service, dålig skötsel, våld eller otillåtet ingrepp. 

Du kontaktar oss på per e-post: [email protected]  Här ber vi dig om att redovisa felet, ev. med bilder, och fakturan från köpet ska bifogas. Eventuel reklamation på saknade delar på levererade produkter, ska ske till SolarCamp innom en rimlig tid efter du har upptäckt felet - i annat fall förlorar du din rätt till reklamation.

SolarCamp täcker i rimlig omfattning fraktkostnader i samband med en reklamation.

 

Hur skickar jag mitt paket retur?

Du kan alltid returnera dina varor om de inte har varit använda eller paketet inte har öppnats. Dette ska dock ske inom 14 dagar från den dag som du beställde varorna.

Du får mycket gärna bifoga ett medelande om varför paketet skickats tillbacka till oss, (så vi inte tror att det bara rör sig om ett leveransfel!), eller skicka e-post till:l [email protected].

Paketet skickas till:

 

Scan Global Logistics AB

c/o SolarCamp ApS

Stenbrovägen 5

253 68 Helsingborg

Sweden

 

Vem betalar frakten vid retur?

Det är beroende av situationen.
 
Om du returnerar för att du ångrar ditt köp, men produkten fungerar som den ska, så är det du som betalar frakten.
 
Om du returnerar en produkt för att det saknas något eller finns fel, så betalar vi frakten
 

 

Lampor

 

Val av lampor

Vilken lampa du ska välja beror självklart först och främst på hur den ska användas.
 
Det är mycket att ta hänsyn till och vi rekommenderar våra artiklar, för att skapa dig en bra överblick:
 

Guide til val av solcellslampor

 

Guide til val av utomhusbelysning

 

Uppsättning av lampor


Var och hur du sätter upp dina lampor är helt avgörande av hur de fungerar.


Vi rekommenderar  därför att du läser vår artikel om detta innan du sätter upp dina lampor:


7 råd til användning av solcellsdrivna lampor och ljusslingor


Min lampa fungerar inte!


Det är ett par saker du kan prova innan du kontaktar oss för hjälp.


1) Konttrollera att lampan står på "On".

2) Kom ihåg att lamporna bara lyser när det är mörkt!

3) Prova en gång till att ta ut batteriet, för att sätta in det igen.

4) Prova att sätta din lampa på Off i två dagar medan lampan  är på en plats med solljus. Detta görs normalt innan lampan används för första gången. Om batteriet är helt tomt, kan det vara orsaken till att lampan inte fungerar.

5) Kontrollera att alla sladdar är tillkopplade korrekt, om du har en lampa med flera delar. 

6) Om det fortfarande inte fungerar, så kontakta oss per e-post: [email protected] och berätta gärna vad du redan har provat :-)

Tekniske frågor


Hur länge lyser lamporna?

Hur länge lamporna lyser, beror först och främst på vädret och årstiden. Under sommaren lyser de oftast så länge de kan - det vill säga åtta timmar.
Det är nämligen inbyggdt en funktion som gör att lamporna automatisk slutar lysa efter åtta timmar, för att spara på strömmen i de helt sena timmarna när de ändå inte ses.
På detta vis kan de också spara ström till nästa dag, vilket hjälper om det är en mycket mörk regnvädersdag. Under vitern lyser lamporna gärna mer än fyra timmar, men detta varierar från lampa till lampa, från dag till dag (p.g.a. vädret), och är också beroende på vart lampan står.
Sist, men inte minst, beror det självklart mycket på vilken typ av lampa vi pratar om. Någon typ av belysning - oftast den som mest är till trevnad - är mest beräknad till användning under sommaren och är den tid den endast fungerar bra. Andra lampor är deciderat designade för att kunna fungera under vintern. Dessa är oftast "riktiga" lampor och en del dyrare. Du kan för varje produkt hitta ett avsnitt som beskriver hur bra lamporna fungerar under de olika årstiderna.
Det rekommenderas alltid att ställa solcellslamporna på en plats där de inte står i skugga.

 

Kan lamporna också användas under vintern?

Det beror på vilka lampor du väljer, men under varje produkt här på sidorna kan du se ett avsnitt som informerar om hur bra produkten klarar sig under året. Några produkter - oftast pynt - är bara beräknade till användning under sommaren, varav andra lampor är deciderat designade för att kunna fungera under den svenska vintern. 
När det är sagt, så kan också de bästa lamporna som lyser konstant stöta på problem om vädret inte är så bra under de mörkaste perioderna på året.
Sensorlamporna som vi har här i shoppen, som först tänds när det är rörelse, klarar sig dock nästan alltid perfekt igenom hela året, oavsett vädret, så länge du sätter de upp på en plats där deinte får skugga och solpanelen pekar mot söder. 

 

Laddar lampan fortfarande när den står på off?

Ja, de laddar alltid när de står på off! Det gör inget, så ingen orsak till bekymmer

 

Kan lamporna överladda?

Nej, de har en inbyggd funktion så de aldrig överladdar.

 

Hur fungerar solcellslampor?

Solceller är tillverkade av grundämnet silicium, som är tillsatt bor och fosfor på sidorna. Solcellerna bildar ett permanent elektrisk fält, som innebär att fria elektroner i solcellen rör sig i en bestemt riktning. Lysets fotoner slår lös elektronerna, så de rör sig fritt och till sist samlas upp av ett elektriskt ledande nät i solcellen, som där utgör en negativ pol. Därmed bygger det en spänningsskillnad mellan solcellens fram- och baksida och de två ändarna kan anslutas med ett elektrisk kretslopp som vill söka att utjämna spänningsskillnaden.


Fotonerna ger energi till elektronerna, som rör sig mot de negativa polerna. Den genererade strömmen sparas på ett batteri och används när lampan lyser.
En inbyggd funktion ser till att lampan automatisk laddar när solpanelen träffas av solljus och att den automatisk säkrar att lampan börjar lysa när det blir mörkt. 

 

Har ni lampor med ett varmvitt ljus?

Ja, till exempel:

Lumify Vintage solcellsslinga

Aurora PRO solcellsslinga

Lumify solcellsslinga

Guide sensorlampa

Bath vägglampa

Chiltern vägglampa

Men de flesta lamporna har ett klart vitt ljus.

 

IP, Watt, Lux, Lumen, Kelvin m.m.


Du kan hitta svaret på vad alla dessa enheter betyder - och mycket mera - i vår artikel:

Guide till val av utomhusbelysning

 

Fontän


Val av fontän

Du kan hitta en kort guide nederst på denna sida:

Guide till val av fontän

 

Uppsättning av fontän

Några saker att komma ihåg.

1) Om det är en fontän där en sladd ansluter en solpanel till pumpen, är det viktigast att du ser till att placera solpanelen på en plats där den får sol. Den ska gärna peka mot söder och en aning uppåt och ska helst träffas av för mycket skugga. Om du samtidigt kan gömma den lite grand så den inte kan ses, är det perfekt.

2) Om det är en flytande fontän där solpanelen är placerad ovanpå själva fontänen, (altså ingen sladd), är det viktigt att bassängen, dammen eller fågelbadet är på en plats där den får solljus under dagen.
Därtill ska du några gånger se till att sänka det snett ner i vattnet, så det inte samlas luft under den - för så suger pumpen bara in luft i stället för vatten.


3) Ju smutsigare vattnet är, desto oftare ska pumpen göras rent. 


4) Låt inte inte pumpen stå i vattnet i frostväder - isen kan skada den.

 


Laddare och powerbanks


Användning och val av laddare och powerbank

Du kan läsa mycket mer om både val och användning av laddare och powerbanks här:

Guide till val av solcells laddare

 

Mycket mer om ström

Du kan läsa mycket mer om powerbank och ström i vår artikel här:

Batterier och ström

 

Datasäkerhet


Dataansvarig

SolarCamp
Kontakt: [email protected]
CVR-nr.: 34987890

 

Insamling av personupgifter

Vilka personoplysningar vi samlar in för att uppfylla vårt avtal med dig:

Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

 

Vidarebefordring av personuppgifter


Vi registrerar och vidarebefordrar de personupgifter som är nödvändiga för att kunna leverera varor till dig.

Detta betyder vi vidarebefordrar ditt namn, adress och telefonnummer till GLS/BRING, så de kan leverera paketet till dig.


Personupgifter registreras hos SolarCamp och bevaras i fem år, varefter upplysningarna raderas. Till redovisningsföremål bevarar vi både en digital och en fysisk kopia av våra fakturor, (där ditt namn, adress och telefonnummer anges), och bägge delar raderas efter fem år.

Vi samarbetar bara med databehandlare i EU eller i länder som kan ge dina informationer tillräckligt skydd.


Insikt i personuppgifter m.m.

Du har rätt till att få information om vilka upplysningar vi behandler om dig. Du ska bara skicka en oss ett e-postmeddelande och upplysa ditt namn och din adress. Du kan kontakta oss på: [email protected]. Inom 10 dagar lkommer du mottaga ett e-postmeddelande som berättar  vilka upplysningar vi har sparade för dig. Önskar du att vi tar bort dessa upplysningar ska det framgå tydigt i ditt e-postmeddelande.

Om du misstänker att informationen är felaktig, har du rätt att få dina upplysningar rättade. I några tillfällen har vi plikt att ta bort dina personuppgifter, om du ber om det. Det kan t.ex. vara om din data inte längre är nödvändig i förhållande till det behov som vi använder de till. Du kan också kontakta oss om du tycker dina personuppgifter blir behandlade i strid mot lagen. Du skriver i så fall till oss per e-post: 

[email protected]

Du har möjligthet att få insikt i vilka informationer som är registrerat om dig och du är berättigad till att komma med protest mot vår behandling av dina personuppgifter.

Du kan också till vilken som helst tid återkalla ditt samtycke till de behandlingar vi genomför med ditt samtycke. Bara skriv till oss på: [email protected].

Du har möjlighet för att klaga över vår behandling av dina personuppgifter om vi inte ger dig rätt i dina protester. Klagan ska skickas till Datatilsynet. Se mera på www.Datatilsynet.dk


Cookies

Detta OpenBizBox e-handelssystem använder så kallade cookies.

Användningen av cookies görs för att säkra dig att du kan handla komfortabelt hos oss. När du placerar varor i din kundvagn sparas denna information i en cookie på din dator Om din browser inte kan hantera cookies, eller att du har stängt av det, kan du tyvär inte handla via vår webb-butik. Du kan se resten av vår webbplats, men inte använda webb-butiken. Du är självklart mycket välkommen att att göra din beställning via e-post.

 

Vad är en cookie

En cookie är en liten data-fil som placeras på din egna dators hårddisk. En cookie är inte ett program och kan inte läsa eller förstöra data från din dator.

Bara den webbplats som har placerat en cookie på din hårddisk kan läsa cookiens innehåll igen. En cookie kan inte användas av virus eller liknande till att göra skada på din dator.

Du kan läsa mera om cookies på www.cookiecentral.com.

 

Loggning och statistik

Log statistik används i denna butik. Vi använder google analytics till att samla upp information som kan ge en statitisk bild av hur många besökande vi haft på vår webbplats, vilken sida de besökande landar på, vilken del av webbplatsen de använder och vad det eventuelt blir köpt på shoppen. I vår butik används denna data enbart med det förmål att optimera webbplatsen och dens funktionaliteter. Den insamlade data sparas i 50 månader. Detta gör det möjligt att skapa en bild av denna butiks besöksmönster och utvecklingen över tid.

Du kan när som helst få borttaget all data om din trafik på vår webbplats, genom att skriva till oss per e-post: [email protected]


Nyhetsbrev och personuppgifter

Om du är registrerad för vårt nyhetsbrev, betyder det att vi lagrar ditt namn och din e-postadress.

Du kan när som helst avanmäla dig prenumerationen på nyhetsbrevet, genom länken som du hittar i själva nyhetsbrevet, eller så kan du kontakta oss per e-post: [email protected].